full
color
http://oponygtradial.pl/wp-content/themes/anya-installable/
http://oponygtradial.pl/
#d63b33
style1

Konserwacja

Kiedy należy wymienić opony

Każda opona ma Wskaźnik Zużycia Bieżnika (z j. ang. Tread Wear Indicator, w skrócie TWI) i jest to wypustka w głównym rowku opony. Trójkąt umieszczony na boku bieżnika wskazuje gdzie taka wypustka się znajduje. TWI oznacza poziom starcia bieżnika i należy go również traktować jako wyznacznik zużycia opony. Opona powinna być wymieniona natychmiast, jeżeli bieżnik opony dosięgnie wskaźnika TWI.

Zużyte opony drastycznie ograniczają sterowność oraz wydłużaja drogę hamowania. Zwróć uwagę na fizyczne symptomy zużycia opony wymienione poniżej, nawet jeżeli bieżnik nie jest starty.

Wybrzuszenia

Zalecamy natychmiastową wymianę opon, ze względu na duże prawdopodobieństwo wystrzału/pęknięcia opony.

Nacięcia

Znak potencjalnego  uciekania  powietrza, uszkodzenia.

Pęknięcia

Zwykle na bocznej ścianie opony.

Kilka porad, aby zmaksymalizować trwałość opon

  • Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu. Dostosuj poziom ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta samochodu zamieszczonymi w instrukcji.
  • Co sezon wyważaj koła oraz kontroluj geometrię zawieszenia zwiększając tym samym żywotność opon.
  • Do czyszczenia opon używaj tylko środków do czyszczenia opon oraz wodę.

Skonsultuj się z najbliższym dilerem opon, jeżeli zauważyłeś jakiekolwiek uszkodzenia fizyczne lub deformacje na oponach.

Ciśnienie w oponach

Poziom ciśnienia powietrza w oponach dla każdego pojazdu jest ustalany przez producenta samochodu. Informacja o wymaganym ciśnieniu znajduje się w różnych miejscach w samochodzie, takich jak drzwi od strony kierowcy, klapka wlewu paliwa, schowek.

Niskie ciśnienie powietrza może spowodować uszkodzenia ściany bocznej opony, jednocześnie zmniejszając nośność, a także wpływając na wzrost zużycia paliwa. Dlatego ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, co najmniej raz w miesiącu.

W celu uzyskania dokładnego pomiaru ciśnienia należy przed kontrolą ciśnienia odczekać aż do ostygnięcia opon.

Prawidłowe ciśnienie powietrza

Sprawia, że zużycie opon jest w normie, zapewniając w ten sposób ich dłuższą żywotność.

Niskie ciśnienie powietrza

Powoduje zużycie po obu stronach barku opony,  co sprawia, że opona zużywa się nierównomiernie.

Nadmierne ciśnienie powietrza

Powoduje zużycie na środku opony, które prowadzi do nierównomiernego zużywania się opony.

Niewłaściwe ciśnienie powietrza prowadzi do nieregularnego zużycia opon.

Zużycie i przetarcia na środku opony są spowodowane zbyt dużym ciśnieniem powietrza. Z drugiej strony, zbyt niskie ciśnienie powietrza skutkuje nierównym zużyciem po obu stronach barku opony.

Regularna rotacja opon podnosi ich żywotność

Regularna rotacja opon pomaga przedłużyć ich życie jednocześnie utrzymując optymalne osiągi i przebieg opon. Nie dokonując systematycznej rotacji doprowadzamy do nierównomiernego zużycia, co skutkuje tym, że nie możemy korzystać z optymalnych osiągów opony przez cały okres użytkowania.

Rotacja opon jest zalecana po przejechaniu każdych 8 000-10 000 km.

Rotacja z użyciem czterech kół

Rotacja po przekątnej

Przekładana jest przednia lewa opona z prawą tylną, a przednia prawa opona z lewą tylną.

Rotacja horyzontalna

Przekładana jest przednia prawa opona z lewą przednią. Podobnie dla kół tylnych, tylna prawa opona ma być zamieniona z lewą tylną. Ta metoda jest zwykle wykorzystywana dla opon innych niż kierunkowe.

Rotacja wertykalna

Przekładana jest przednia prawa opona z tylną prawa oponą oraz przednia lewa opona z tylną lewą. Ta metoda jest zwykle używana dla opon z bieżnikiem kierunkowym.

Rotacja z użyciem pięciu kół (z kołem zapasowym)

Uwaga: nie należy wykorzystywać tej metody jeżeli koło zapasowe jest inne od pozostałych.

Rotacja 5 kołami jest generalnie podobna do rotacji 4 kołowej po przekątnej, z tą różnicą że koło zapasowe jest również wykorzystywane do przekładania. Koło zapasowe jest zakładane na lewe tylne, a lewe tylne przechodzi na przednie lewe. Lewa przednia opona jest przekładana na miejsce prawej tylnej, a prawa tylna na przednią prawą. Na koniec prawa przednia opona staje się oponą zapasową. Ta metoda przekładania jest zwykle wykorzystywana pojazdów z napędem na cztery koła.

dropdown
Ładowanie strony...
link_magnifier
#878787
on
fadeInDown
loading
#878787
off